Na świat patrzymy poprzez swoje ramy odniesienia, coraz bardziej się do nich przyzwyczajając i coraz mniej szukając jakiejś odmiany. Te ramy upewniają nas w tym, co oczywiste i chronią przed tym, co może być inne, wątpliwe. Dają poczucie, że świat ma jakąś strukturę i porządek, a nasze kategorie odczytywania go układają poszczególne doświadczenia w dobrze zbudowanych szufladach rozumienia siebie i świata.
Ale pewnego dnia pojawia się ważne pytanie: czy to co my widzimy – czy to jest wszystko czy może część, kawałek, początek czegoś albo koniec czegoś?
Z tych pytań zrodziło się nasze poszukiwanie – wprowadzenia zmiany w nasz sposób pracy i w nasz proces kontaktu z klientami. Potrzeba zmiany stała się stymulatorem do naszego spotkania się: jednych – z doświadczeniem managerskim i oglądem organizacji od jej samego wnętrza , z roli członka tej organizacji. I drugich- z doświadczeniem pracy konsultacyjnej, z perspektywą osoby wchodzącej do organizacji i przyglądającej się jej w roli zewnętrznego obserwatora – konsultanta. Jednych – z siłą młodości i zaciekawianiem się; drugich – z siłą doświadczenia, wiedzy, własnymi narzędziami pracy. Ze złożenia tych różnorodności powstał pomysł powstania Kliniki Organizacji – jako centrum integrującego różne sposoby przyglądania się organizacjom, by je wspomagać w logice ich rozwoju i zmian.
Klinika organizacji to idea pracy systemowej z organizacjami– uwzględniającej zachodzące w organizacji procesy, jak i biorącej pod uwagę to, że w organizacjach są ludzie, którzy zanurzając się w system organizacji też w nią wnoszą swoje doświadczenia z innych systemów. Organizacje żyją procesami w nich zachodzącymi, jak i żyją poprzez to, jak ludzie w nich zatrudnieni realizują swoje zadania, jak funkcjonują i czego potrzebują.
System organizacji , tak jak każdy inny system, np. rodzina, ma swoje granice, podsystemy, procesy, typy relacji, sposoby rozwiązywania konfliktów, sposoby podejmowania decyzji. Funkcjonalność organizacji wynika z tego na ile jej członkowie radzą sobie z zachodzącymi zmianami, które wynikają z cyklu rozwoju organizacji, jak i z nieprzewidzialnych procesów dziejących się wewnątrz i na zewnątrz organizacji.
Nasze wspólne doświadczenia łączy to, że wszyscy widzimy organizacje jako dynamiczne całości, które podlegają różnorodnym zakłóceniom. Z niektórymi zakłóceniami organizacje potrafią sobie radzić uruchamiając wewnętrzne procesy przywracania równowagi. Ale z niektórymi zakłóceniami organizacjom jest trudno funkcjonować, gdyż skutkują one zjawiskami takimi jak spadek motywacji, wypalenie zawodowe, pasywność pracowników, niewytłumaczalna rotacja pracowników, nieprzyjemna atmosfera w pracy. W takich sytuacjach ważne jest przyjrzenie się systemowi jako całości, by zrozumieć pojawiający się w jakiejś jego części błąd. Pojawiające się w organizacjach zakłócenia mogą wzmacniać dysfunkcyjne wzorce, które wymagają rzetelnej diagnozy i zbudowania całościowego planu interwencji.
Stworzona przez nas Klinika Organizacji to także odpowiedź na naszą potrzebę budowania poczucia przynależności do zespołu ludzi, którzy robiąc różne rzeczy zmierzają do wspólnego celu. I jednocześnie uczą się – czegoś o świecie, innych ludziach i o sobie. Też o sobie wzajemnie.
Klinika jest wyrazem naszego uznania ważności pracy interdyscyplinarnej, pracy wielowymiarowej i pracy, w której dyskutowanie, stawianie pytań, wątpienie i wnioskowanie staje się stymulatorem rozwoju i zespołu i każdego z nas.
W Klinice Organizacji jest miejsce na wykorzystanie naszego doświadczenia managerskiego – poprzez rozumienie tego, jak organizacja dzieje się w jej codziennym funkcjonowaniu. Jest też miejsce na wykorzystanie naszego doświadczenia psychologiczno-psychoterapeutycznego – poprzez znajomość świadomych i nieświadomych aspektów funkcjonowania ludzi w różnych sytuacjach. Także poprzez świadomość ważności pracy rozwojowej z ludźmi i jej olbrzymiej skuteczności.
Naszym zadaniem jako konsultantów zarządzania jest wsłuchiwanie się w organizację i ludzi – w opowieści i anegdoty, w narzekania i w narracje sukcesów, w to, co ludzie mówią i czego nie mówią, w to, co jest głośne i w to, co tworzy plotki, szepty, milczenie. Praca z organizacjami jest jak praca archeologa, który z różnych dostępnych kawałków składa niewiadomą dla niego całość, ale jednocześnie sprawdza czy wykorzystany kawałek do tej całości pasuje.
Zdrowie psychiczne staje się jednym z najważniejszych dóbr naszego życia. Bogaci w wiedzę na temat tego, jak funkcjonuje ludzki mózg i jak ludzie zachowują się w sytuacjach trudnych, ciągle jesteśmy zafascynowani pytaniami o to: jak to się dzieje, że w czasach tak trudnych niektórzy z nas zachowują świadomość siebie, zdolność budowania realnych relacji i gotowość do dzielenia się swoimi przeżyciami, myślami, wrażeniami z innymi. Gotowość do bycia blisko z jednoczesną zdolnością pozostawania w swoich granicach, gdy tego pragną.
Magda i Maciej; Ada i Łukasz – dwie pary, czworo ludzi, jeden zespół. Celem naszej pracy jest wzmacnianie autonomii organizacji i pracujących w nich ludzi.
Tekst przygotowała Magdalena Sękowska
Dawka wiedzy na naszym blogu
Czytaj więcej →Dlaczego organizacja potrzebuje strategii w czasach kryzysu?
Wartość strategii dzisiaj, w czasach zmienności i kolejnych kryzysów, nie jest wcale taka oczywista. Bo jak określić długoterminowe cele, wyznaczyć kierunki działania i środki do ich realizacji, jeśli nie wiemy, co się wydarzy w następnym tygodniu?
Kobieta w roli lidera
Warsztaty „Kobieta w roli lidera”. Termin 20-21.10.2022.
W dzisiejszych czasach nic nie jest tak ważne jak zdrowie psychiczne i odporność na to, co dzieje się wokół nas. W organizacjach odporny i silny lider to osoba, która może zbudować zdrowy, współpracujący ze sobą zespół.
Jakimi liderami są kobiety, jak się komunikują, w czym różnią się od mężczyzn liderów, i czy się różnią?
Pułapki mentalne w funkcjonowaniu organizacji – pragmatyzm
Czasami nasze zaangażowanie, ciężka praca nie wystarczają do osiągnięcia zamierzonych efektów. Oprócz czynników zewnętrznych, na które nie mamy wpływu, wiele zależy od naszych tendencji. Organizacje mają swoje sposoby, by osiągać sukces i paradoksalnie by sukcesu nie osiągać.
Napisz do nas i powiedz
jak możemy Ci pomóc
Nasze działania wychodzą naprzeciw potrzebom Twoim i Twojej firmy.
Z chęcią przyjrzymy się Twoim problemom i dopasujemy środki, które
pomogą nam je dla ciebie rozwiązać.